restoration

  • Restauravimas
  • Tapyba
  • Tyrimai
  • Projektai
  • Kontaktai
  • Naujienos

Polichrominiai tyrimai

Posted on 2016 birželio 17 by restoration

Restauravimo darbus galima pradėti tik atlikus polichrominius tyrimus, t.y. ištyrus visus dažymo sluoksnius ir nustačius, kurie iš jų yra vertingi, meniniu bei istoriniu atžvilgiu.

Istoriniai pastatai tiek interjeruose, tiek fasaduose buvo puošiami tapyba arba polichrominiu dekoru, tai daugiausiai priklausė nuo vyravusios tuo laikotarpiu mados ar meno tendencijų, taip pat nuo pastato paskirties. Skirtingi puošybos elementai galėjo būti religinės ar pasaulietinės, gyvenamųjų pastatų interjeruose bei eksterjeruose. Tapybiniu dekoru, medžio, marmuro imitacija ar trafaretine tapyba, buvo dekoruojami lipdiniai, sienos, lubos, durys ir kitos interjero įrangos detalės. Kiekvienas elementas buvo kruopščiai apgalvotas ir suderintas su visa dekoro koncepcija ir spalvine kompozicija. Tačiau laikui bėgant keitėsi, mados, savininkai ar santvarkos, kiekvienas naujas pokytis dažniausiai uždėdavo dar vieną dažų sluoksnį, todėl Lietuvoje išlikusi sienų tapyba slepiasi po daugeliu vėlesnių uždažymo sluoksnių.

Prieš pradedant kiekvieną restauravimo projektą restauratorius gilinasi į objekto istoriją ir studijuoja išlikusią ikonografinę informaciją. Tai gali būti ir visai nereikšmingos paveldo požiūriu nuotraukos, tokios kaip kelių draugų nuotrauka, kolūkio kontoros ar kultūros namų fone. Tačiau specialisto akį greičiau patrauks ne simpatiškos jaunų žmonių šypsenos ar gėlių puokštė, o architektūros detalė, kuri gali papasakoti apie buvusius dekoro elementus ir jų stilistiką. Idealu jei įmanoma pasinaudoti archyvine ar anksčiau atliktų tyrimų medžiaga. Dažnu atveju vertingos istorinės medžiagos pateikia ir vietiniai gyventojai pateikdami ne tik senų nuotraukų ar senų buities daiktų, bet ir perpasakodami girdėtus amžininkų pasakojimus.Visas smulkmenas tyrėjas tarsi detektyvas bando sudėlioti į vieną paveikslą.

Šie tyrimai yra ypatingai svarbūs prieš pradedant bet kokius rekonstravimo ar projektavimo darbus istoriname pastate. Išlikusi originali tapyba suteikia architektūrai savitą veidą, istorinę ir meninę vertę, o nežinant, sunaikinti jį galima labai greitai. Prieš uždažant, tapytos sienos ar lubos dažnai būdavo skutamos, glaistomos ir pertinkuojamos. Todėl neretai nutinka taip, kad polichrominio dekoro fragmentas išlikęs tik tam tikroje vietoje, o sunaikinus ir jį, netenkama bet kokios galimybės atkurti patalpos autentišką vaizdą.

Polichrominių tyrimų metu nustatomi tapybos išlikimo laipsnis ir apimtys, jos atlikimo technika, laikotarpis, spalvinė gama. O tiksliai surinkti duomenys suteikia galimybę atkurti pirminio interjero dekoro visumą.

Kartais tyrimų metu dėl laiko stokos arba sunkiai pasiekamų vietų nepavyksta aptikti visų dekoro detalių, todėl sėkmingiausi darbai yra tie, kai specialistas atlikęs polichromijos tyrimus gali toliau gilintis ir tęsti juos restauravimo metu.

Posted in Be kategorijos |
« Visų Šventųjų bažnyčios zakristija
Sienų tapyba »

Leave a comment Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Opus Optimum restauratoriai

Esame patyrusių sieninės tapybos restauratorių komanda. Eilę metų dirbdami su įvairiais meno kūrinais supratome, kad meno ir kūrybos neriboja valstybių sienos ar kalbos barjerai. Meno kalba universali, o geriausias raktas jai šifruoti tai atlikti darbai. Todėl mielai bendraminčių auditorijai pristatome savo darbus. Tikimės kad tie kas skaitys šiuos puslapius taip pat pasidalins savo įžvalgomis ir patirtimi.
Opus Optimum restauratoriai
Opus Optimum restauratoriai shared an album: 2019 09 22 " Europos Paveldo Dienos" Laukuvoje.3 months ago
Opus Optimum restauratoriai
+9
   View on Facebook
Opus Optimum restauratoriai
Opus Optimum restauratoriai shared a post.7 months ago
Šiandien pas mus svečiuose buvo Rapolas Vedrickas, laukiam tyrimų rezultatų.
Opus Optimum restauratoriai
+1
4    View on Facebook
Opus Optimum restauratoriai
Opus Optimum restauratoriai shared a post.7 months ago
Opus Optimum restauratoriai
Aidonas
Latvijas Restauratoru biedribas 30 gadu jubilejs.
Lietuvos restauratorių jungtinė komanda dalyvavo konferencijoje, skirtoje Latvijos Restauratorių Sąjungos 30 metų jubiliejui. Pranešimus skaitė Jurga Bagdzeviciene, Rapolas Vedrickas, Aidonas Valkiūnas
Nuostabūs įspūdžiai, geros emocijos, puikus oras ir šiltas brolių latvių svetingumas.
Īpašs paldies Indra Tuna un visiem konferences organizatoriem saviem draugiem - Latvijas restauratoriem.
15    View on Facebook
Opus Optimum restauratoriai
Opus Optimum restauratoriai7 months ago
Dar kartą apie Varvaros koplyčios ikonas Aleksandro Puškino Muziejus
Opus Optimum restauratoriai
Mažoji studija. Daug buveinių. Unikalios ikonos Aleksandro Puškino literatūros muziejuje
Mažoji studija. Daug buveinių. Unikalios ikonos Aleksandro Puškino literatūros muziejuje
lrt.lt
118 1    View on Facebook
Opus Optimum restauratoriai
Opus Optimum restauratoriai is with Jana Grinevičiūtė-Pčalinienė.7 months ago
Džiaugiamės gautu Restauratorių sąjungos įvertinimu „2017 – 2018 m. GERIAUSIŲ RESTAURAVIMO DARBŲ KONKURSO“ laureato diplomu. Tuo pačiu norime padėkoti visiems mūsų draugams ir bendražygiams padėjusiems įgyvendinti šį projektą, įdėjomis, pagalba ar gerais ketinimais:
Gintui Karveliui, Jurgai Bagdzevičienei, Jūratei Senvaitienei, Janinai Lukšėnienei, Liudui Jovaišai, Nijolei Bulotaitei, Arūnui Markūnui, Rapolui Vedrickui, Daliai Klajumienei, Alfonsui Vinclovai, Almantui Čygui, Daliui Čekanavičiui, Edmundui Skirgailai, Audroniui Skurvydui, Rimantui Jankauskui, Vytautui Norkūnui, Sauliui Grumbinskui.

Restauravimo darbų vadovė Indrė Valkiūnienė, restauratorių komanda: Jana Grinevičiūtė – Pčalinienė, Alina Budvytienė, Andrius Mikalauskas, Kristina Ustilė. Darbus koordinavo Aidonas Valkiūnas.

Šiek tiek, apie patį projektą.
Konservuota – restauruota daugiau nei 150 m2 sienų tapybos. Autentišką tapybą dengė ankstesnių restauravimų sluoksniai. Vienas su kitu persipynę šie dažų sluoksniai, visiškai iškreipė J. Hoppen‘o sukurtas figūras ir dekoro elementus, o barokinės tapybos iš viso nebuvo galima įžvelgti. Tirpalais pašalinus vėlesnius uždažymus ir užtapymus buvo atskleistos autorinės J. Hoppen‘o tapybos detalės. Sudėtingiausia proceso dalis buvo atidengti ir išvalyti 1760 m. Šv. Stanislovo Kostkos ir Mergelės Marijos kompoziciją. Šią freską dengė storas uždažymų bei suodžių sluoksnis. Šio sluoksnio pašalinimas ir freskos valymas nepažeidžiant autentiškos tapybos tapo iššūkiu restauratoriams. Buvo panaudotos ir netradicinės retai sutinkamos technologijos.

Atlikti tyrimai
Tyrimų metu buvo išaiškinta sienų tapybos raida buvusioje jėzuitų koplyčioje. Surinkta ir apibendrinta archyvinė medžiaga bei visa įmanoma ikonografija. Atrasti tapybos fragmentai susieti su archyvinių tyrimų rezultatais. Šie tyrimai paneigė ankstesnių 2016 m. tyrėjų polichromijos tyrimų išvadas, kuriose buvo teigiama, jog salėje „... nei autentiško dekoro, nei tapybinio sluoksnio pėdsakų nerasta...“. Svarbiausiu atradimu tapo - figūrinė freska skliauto plafone. Šv. Mergelės Marijos perduodančios kūdikėlį Jėzų į Šv. Stanislovo Kostkos (noviciatų globėjo rankas). Nustatytas ir jos pirmavaizdis – tai Antonio Balestra altorinis paveikslas tapytas Venecijoje 1704 metais. Tyrimų metu taip pat išsiaiškinta J. Hoppen‘o sukurta skliautų dekoro kompozicija ir spalvos, kuri 1956 m. buvo pertapyta. Atlikti papildomi cheminiai tyrimai. Jų metu buvo identifikuoti pigmentai ir jų cheminė sudėtis, pagal kuriuos buvo tiksliau apibrėžtas autentiškos tapybos atlikimo laikotarpis, tapybos atlikimo technika, spalvų pakitimai ir degradacija.

Daugiau apie projektą bus galima išgirsti Indrės Valkiūnienės pranešime šeštadienį gegužės 4 d. 11 val. parodoje „Heritas“
Opus Optimum restauratoriai
+9
3 8    View on Facebook
Opus Optimum restauratoriai
Opus Optimum restauratoriai shared a photo.8 months ago
Opus Optimum restauratoriai
   View on Facebook

© restoration