Restauravimas
Sienų tapybos restauravimas ilgas ir sudėtingas procesas, iš vienos pusės dėl to, kad monumentaliosios dailės kūriniai yra didelės apimties, iš kitos, kad Lietuvos paveldo objektai yra išlikę iš ties blogos būklės, o sunykimo laipsnis dažnai yra labai didelis.
Prieš pradedant restauravimo darbus visada yra sudaroma restauravimo metodika, kurioje apibrėžiama konkretaus projekto restauravimo problematika ir numatomos naudotinos technologijos ir medžiagos.
Dėl daugelio vėlesnių uždažymų pradžioje tapybą tenka atidengti. Atidengimas bene sunkiausias ir daugiausiai laiko atimanti operacija. Siekiant išsaugoti ir nepažeisti autentiško sluoksnio, restauratorius milimetras po milimetro nevertingus dažų sluoksnius pašalina skalpeliu. Siekiant apsaugoti atidengtą sluoksnį nuo tolimesnio irimo jis – konservuojamas. Tuomet valomas purvas ir apnašos, kruopščiai užglaistoma kiekviena pažeisto tinko pagrindo ištrupėjimo vieta ir plyšiai. Kai atidengtas tapybos sluoksnis sutvirtinamas, tik tada galima tapybą retušuoti papildant ištrupėjusias vietas. Kiekvienu atveju retušui parenkamas tinkamiausias sprendimas pagal tapybos charakterį ar atlikimo techniką. Nors pats retušavimo principas išlieka tas pats – retušuotos tapybos vietos negali būti intensyvesnės už autentiškas, bei turi atsiskirti žiūrint iš arti, tačiau spalviniu atžvilgiu turi papildyti tapybą harmoningai. Šiam efektui išgauti naudojamos puantilio (mažų taškelių) arba strateggio (smulkių brūkšnelių) technikos. Šis restauravimo etapas labai ilgas ir kruopštus darbas, reikalaujantis iš restauratoriaus didelio susikaupimo ir jautraus formos bei spalvų pojūčio.
Kartais nėra įmanoma išsaugoti viso tapybos pagrindo, pvz. griūvančios lubos, kurių konstrukciją būtinai reikia keisti ar sutvirtinti, o išlikusi tapyba yra vertinga. Nesant kitos išeities, tokiais atvejais – naudojamas tapybos perkėlimas ant kito pagrindo. Tai viena sudėtingiausių ir rizinkingiausių operacijų, kurios sėkmę sudaro daug įvairių faktorių: tapybos išlikimas, atlikimo technika, tinko būklė, jo storis, santykinė patalpos drėgmė ir kt. Todėl ši operacija restauruojant sienų tapybą atliekama ypač retai.
Kiekvienu atveju restauravimas vis kitoks. Nėra vienodo recepto, visada ieškome tinkamiausio sprendimo restauruojamam meno kūriniui.