Naujienos

Opus Optimum restauratoriai

Esame patyrusių sieninės tapybos restauratorių komanda. Eilę metų dirbdami su įvairiais meno kūrinais supratome, kad meno ir kūrybos neriboja valstybių sienos ar kalbos barjerai. Meno kalba universali, o geriausias raktas jai šifruoti tai atlikti darbai. Todėl mielai bendraminčių auditorijai pristatome savo darbus. Tikimės kad tie kas skaitys šiuos puslapius taip pat pasidalins savo įžvalgomis ir patirtimi.
Opus Optimum restauratoriai
Opus Optimum restauratoriai is at Vilniaus universitetas / Vilnius University.2 weeks ago
Pradėjome restauravimo darbus Vilniaus universiteto Pr. Smuglevičiaus salėje. Tapytas Platono biustas iš arti. Džiaugiamės sėkminga pradžia ir dėkojame Jurgai Bagdzevičienei bei Janinai Lukšėnienei už gerus patarimus.
Opus Optimum restauratoriai
Opus Optimum restauratoriai
Opus Optimum restauratoriai3 weeks ago
Kovo 28 dieną Bažnytinio paveldo muziejuje bus atidaryta paroda, kurioje taip pat bus eksponojamos ir restauruotos šv. Varvaros koplyčios ikonos. Opus Optimum restauratorių ir tyrėjų komandai teko garbė prisidėti prie to, kad lankytojas galės grožėtis unikaliais meno kūriniais išlikusiais iki mūsų dienų per karų ir grobimų virtinę.

Verta paminėti ir šių ikonų atsiradimo istoriją, kuri pilna netikėtų sutapimų.
Pasak UAB "Senamiesčio projektai" architekto Aurimo Širvio, kuris rengė šv. Varvaros koplyčios tvarkybos projektą, buvo atkreiptas dėmesys į ikonografinėje medžiagoje matomas ikonas „kokošnikuose“ - fasado nišose. Pirma mintis buvo, kad tai galėjo būti tapytos freskos. 1983 m. A. Vojevodskaitės atliktų, Markučių parko bei esamų pastatų istorinių tyrimų ataskaitoje, buvo minimos restauruotinos koplyčios fasado freskos. Tikėtina, kad minimos šios ikonos, ar dalis jų, tuomet jau buvusios nuimtos ir klaidingai palaikytos freskomis. Tai patvirtino ir polichromijos tyrimas, atidengus dažų sluoksnius tapybos nebuvo rasta. Tačiau pradėjus derinti būsimo projekto detales su muziejaus vadove Nadežda Petrauskiene, paaiškėjo, kad ikonos tapytos ant skardos ir buvo kruopščiai saugomos muziejaus fonduose. Išlikusių ikonų matmenys visiškai atitiko fasado nišas. Abejonių neliko, tai autentiškos šv. Varvaros koplyčios ikonos.
Pasak, literatūrinio A. Puškino muziejaus fondų saugotojos Rūtos Vizbaraitės-Zaborovskienės, minėtose ikonose vaizduojami Melnikovų - Puškinų šeimos narių šventieji globėjai. Deja, išliko tik septynios iš devynių ikonų. Likusių dviejų ikonų likimas nežinomas.

Pirmą kartą restauratoriams pamačius šias ikonas, apėmė jausmas, kuris tikriausiai ištinka kiekvieną, pamačius ką tik atkastą lobį. Nepaisant sudėtingos istorijos smūgių, šios ikonos, net ir nerestauruotos, švietė kažkokiu ypatingu, žvilgsnį pritraukiančiu grožiu. Tapybos technika gerokai skyrėsi nuo mums įprastos bizantiškos manieros. Aiškiai jaučiama XIX a. pabaigos vakarietiškos tapybos įtaka – realizmas, puikiai suderintas koloritas. Atrodo, kad realistiškai nutapytos šventųjų figūros, perduoda žinutę ateities kartoms (du šiek tiek sulenkti Jėzaus pirštai, ikonų tapyboje, rodo Jėzų kalbant arba kvietimą pokalbiui). Iš karto tapo aišku, kad tai ne pirktinės ikonos, kurių XX a. pradžioje buvo galima įsigyti įvairioms progoms Vilniaus meistrų dirbtuvėse, bet autorinis darbas, sukurtas specialiai šiai koplyčiai.

Dėmesį patraukė Šv. Marijos ir kūdikėlio Jėzaus kompozicija. Šiandien mažai kas žino, kad Vilniuje iki 1915 metų buvo dar viena - stebuklus daranti ikona. Tai - Vilniaus Dievo motinos ikona (икона Богаматерь Виленская, dar vadinama Богородится Виленская). Šios ikonos istorija bei stebuklai kol kas mažai tyrinėti. Šiandien ji laikoma dingusia. 1915 metais, artėjant I pasaulinio karo frontui, ji buvo išvežta iš Vilniaus į Maskvos Donskoj vienuolyną (Донской монастырь).
Restauruota švč. Mergelės Marijos ir kūdikėlio Jėzaus ikona, savo kompozicija ir koloritu labai panaši į šią legendomis apipintą, Vilniaus Dievo Motinos ikoną. Remiantis pirmuoju šv. Varvaros koplyčios eskizu, koplyčios projektavimo darbai prasidėjo 1903 m., o užbaigti - 1906 m. Panašiu laikotarpiu galėjo būti nutapytos ir visos Varvaros koplyčios ikonos, t.y. kuomet legendinė Dievo Motinos ikona dar puošė Šventos Trejybės vienuolyną Vilniuje (Виленский Свято-Троицкий монастырь). Abi šios ikonos odigitrijos tipo t.y. Marijos ir Jėzaus žvilgsniai nesusitinka. Tačiau tai atskiro tyrimo tema. Apie ikonos pirmavaizdį kaip ir apie ikonos autorystę palikime spręsti šios srities menotyrininkams. Neabejoju, kad būsimųjų tyrinėtojų dar laukia daug netikėtų ir įdomių atradimų, o panašumus ir skirtumus galės įvertinti ir parodos lankytojai.

Prieš restauravimą, pirmiausia buvo atlikti išsamūs cheminiai ir fizikiniai tyrimai siekiant paruošti restauravimo metodiką, bei tolesnio eksponavimo koncepciją.
Pasak aukščiausios kategorijos restauravimo technologės - chemikės Jurgos Bagdzvičienės, kartais atrodo, kad 25 metai patirties tyrinėjant meno kūrinius, nebegali pateikti naujų staigmenų ir iššūkių, bet tai tik iš pirmo žvilgsnio. Tyrinėjant šių ikonų tapybos techniką, pirmiausia siekta nustatyti pigmentų sudėtį, kurie leistų bent apytiksliai apibūdinti kūrinių sukūrimo laikmetį, tačiau šią užduotį labiausiai apsunkino gana retai sutinkamas tapybos pagrindas – tai cinko lakštas. Nustebino cinko korozijos mastas visose ikonose. Cinko korozijos dariniai persismelkė per visus tapybinius sluoksnius (kaip grunto, taip ir dažų), tai labai apsunkino datavimui svarbių pigmentų nustatymą, tokių kaip cinko baltasis ar cinko chromatas.
Fizikinių tyrimų metu darytos fotonuotraukos atskleidė tapybos pagrindo deformacijos mastą. Pirmos kategorijos restauravimo technologo - fiziko Rapolo Vedricko darytose fotonuotraukose slystančios šviesos sraute, matomi mechaniniai pažeidimai. Pagrindas deformuotas daugelyje vietų, nedideliais apvalios formos pažeidimais, kurie atsirado dėl stiprių koncentruotų smūgių daugelyje vietų visame paveikslo plote.

Ne mažesni iššūkiai laukė ir restauratorių. Ikonų būklė, nors ir kruopščiai saugotų muziejaus fonduose atrodė kritinė, jos buvo sulankstytos, deformuotos kulkų, bei pažeistos korozijos.
Aukščiausios kategorijos tapybos restauratorius Linas Lukoševičius prisimena, kad didžiausias iššūkis buvo pašalinti purvo ir nešvarumų klodus nuo kiekvienos ikonos. Atrodė, kad dažų sluoksnis tiesiog trupa po kiekvieno prisilietimo. Ilgą laiką buvusios koplyčios fasado puošmena, ikonos neišvengiamai buvo veikiamos saulės, kritulių bei šalčio. Kai kurių kūrinių nugarinėje pusėje buvo rastos net vabzdžių kolonijų liekanos.
Mėnesiai ilgo ir kruopštaus darbo atstatant pagrindo deformacijas, milimetras po milimetro tvirtinant dažų sluoksnius, šalinant purvą ir korozijos liekanas, galiausiai leido atskleisti tikrąjį jų koloritą ir grožį.
Galiausiai restauruotos ikonos lankytojams pirmą kartą bus parodytos parodoje, o atšilus orams Šv. Varvaros cerkvės fasadą papuoš pagamintos restauruotų ikonų kopijos.

Kviečiame visus neabejingus menui, kultūros paveldui ir istorijai aplankyti šią parodą kovo 28 d. 17 val. Bažnytinio paveldo muziejuje. Labai tikimės, kad patyrusius ir jaunus menotyros specialistus užplūs troškimas išsiaiškinti tikrąjį autorių, bei šių ikonų pirmavaizdžius.
Kovo 28 dieną Bažnytinio paveldo muziejuje bus atidaryta paroda, kurioje taip pat bus eksponuojamos ir restauruotos šv. Varvaros koplyčios ikonos. Opus Optimum restauratorių ir tyrėjų komandai teko garbė prisidėti prie to, kad lankytojas galės grožėtis unikaliais meno kūriniais išlikusiais iki mūsų dienų per karų ir grobimų virtinę.
Opus Optimum restauratoriai
Opus Optimum restauratoriai4 months ago
Linksmų šventų Kalėdų, linki Opus Optimum restauratoriai!!!
Opus Optimum restauratoriai
Opus Optimum restauratoriai is with Aidonas Valkiūnas and 2 others.5 months ago
Pasižvalgymai po "Denkmal 2018" Renginys tituluojamas, kaip didžiausia Europos restauravimo technologijų ir medžiagų gamintojų mugė. Aišku viskas "verda vokiškose sultyse" 🙂 Dauguma dalyvių - vokiečių gamintojai, bei restauratoriai. Tačiau sutikome ir italų, prancūzų, rumunų, švedų restauratorių ir gamintojų.
Opus Optimum restauratoriai
Opus Optimum restauratoriai added 28 new photos — in Germany.5 months ago
Opus Optimum restauratoriai
Opus Optimum restauratoriai shared a link.8 months ago